اگر آن دید بلند را نداشتی، مقطعی و موضعی فکر کردی؛ می‌گویی این مصیبت سخت است، چرا کربلا شده، چرا نینوا شده، چرا حسین بن علی به خاک و خون غلطیده! ولی اگر آن سعه رحمت مطلقه و مصلحت عالیه را ببینید، می‌‌بینید که کربلا در جای خود حق است، غدیر در جای خود حق است، ظهور حضرت (ولی عصر (عج) ) در جای خود حق است. آن زمینه است برای اینکه کلّ عالم را عدل الی یوم القیامه بتواند هدایت کند، آزادی بتواند هدایت کند. کربلا در جای خود، (اِنَّ اللهَ شآءَ اَن یَراکَ قَتیلاً) حق است؛ البته نسبت به ما تلخ است، ولی در کلّ نظام، حق است. چیزی در جهان نه خطاست، نه غضب؛ عدل است.[درس خارج تفسیر قرآن کریم آیت‌الله جوادی آملی؛ قم ؛ ۱۳۸۹/۱۰/۱۸]